جلسه ۲۰: انواع نقش کاربری در وردپرس و سطوح دسترسی آنها

سلام دوستان

انواع نقش کاربری در وردپرس
وردپرس با سیستم مدیریت نقش کاربر ارائه شده که مشخص می کند در وبسایت چه کارهایی را میتوانند انجام دهند و چه کارهایی را نمیتوانند انجام دهند. دانستن نقش کاربر و مجوز هر کاربر برای رشد سایت وردپرس بسیار ضروری است. در این راهنما نقش کاربر و مجوز های آن را مقایسه میکنیم.
در هنگام نصب وردپرس پنج نقش کاربر به طور پیش فرض وجود دارد:
۱.مدیر
۲.ویرایشگر
۳.نویسنده
۴.مشارکت کننده
۵.مشترک

شما میتوانید خلاصه ای از نقش هر کاربر را بخوانید، ما همچنین چگونگی اضافه کردن نقش کاربر جدید و یا سفارش نقش کاربر موجود در وردپرس را در آینده توضیح خواهیم داد.
ابتدا شروع میکنیم با بررسی نقش هر کاربر:

۱. مدیر
در نصب وردپرس به طور منظم مدیر مهمترین نقش کاربر را بعهده دارد.کاربری که در نقش مدیر است میتواند پست جدید اضافه کند ،هر پستی که توسط کاربران دیگر در سایت گذاشته شده را ویرایش کند. و حتی پستها را حذف کند.
آنها میتوانند افزونه و همچنین قالب ها را ویرایش،نصب و حذف کنند.مهمتر از همه یک مدیر میتواند کاربر جدید به سایت اضافه کند،اطلاعات کاربرهای موجود نظیر رمز عبور آنها را تغییر دهد و همچنین کاربری را از سایت حذف کند.
این نقش ها اساسا برای مدیران سایت محفوظ میماند و به شما کنترل کامل سایت وردپرس را میدهد.اگر شما در حال عضو کردن چند کاربر برای سایت وردپرس خود هستید باید توجه کنید که کدام کاربر در نقش مدیر میباشد .
پس مدیر کامل ترین نقش در وردپرس را به عهده دارد.

۲. ویرایشگر
کاربرانی که در وردپرس نقش ویرایشگر را دارند باید کنترل کاملی بر بخش محتوا در وبسایت داشته باشند.آنها میتوانند پستهایی که توسط دیگر کاربران نوشته شده را اضافه،حذف ،ویرایش و انتشار دهند.ویرایشگر به طور متوسط میتواند نظرات را حذف و ویرایش کند.
ویرایشگر نمیتواند تنظیمات سایت را تغییر دهد،افزونه و قالب نصب کند یا کاربر جدید اضافه کند.

۳.نویسنده
همانطوری که از اسمش مشخص است کاربری که در نقش نویسنده است میتواند بنویسد، ویرایش کند و پستهای خود را انتشار دهد. نویسنده میتواند پستهای خودش را حذف کند حتی اگر آنرا انتشار داده باشد. در حال نوشتن پست نویسنده ها نمیتوانند دسته ایجاد کنند اما میتوانند از دسته های موجود استفاده کنند همچنین میتوانند به پست خودشان تگ اضافه کنند.
نویسندگان میتوانند نظرات را ببینند اما نمیتوانند نظرات را تایید یا حذف کنند.آنها به بخش تنظیمات،افزونه و قالب دسترسی ندارند ،بنابراین نقش نویسنده در سایت نقشی کم خطر است به استثنا توانایی آنها در حذف پستهای انتشار داده شده!

۴. مشارکت کننده
میتوانند پست جدید اضافه کرده و پست قبلی خود را ویرایش دهد اما نمیتوانند هیچ پستی حتی پست خود را انتشار دهند.در حال نوشتن پست نمیتوانند دسته ایجاد کنند و باید از دسته های موجود استفاده کنند.با این حال میتوانند روی پست خود تگ اضافه کنند.مهمترین مشکل این است که نمیتوانند فایلی را بارگذاری کنند. آموزش اضافه کردن قابلیت آپلود به مشارکت کننده در وردپرس را خواهیم گفت.
میتوانند نظرات را ببینند اما نمیتوانند نظری را تایید یا حذف کنند. آنها به بخش تنظیمات،افزونه و قالب دسترسی ندارند و نمیتوانند هیچ تغییری در تنظیمات سایت انجام دهند.

۵. مشترک
کاربرانی که در سایت شما در نقش مشترک هستند میتوانند به سایت وردپرس شما وارد شوند و مشخصات خود را آپدیت کنند.اگر بخواهند میتوانند رمز عبور خود را تغییر دهند .آنها نمیتوانند پستی بنویسند،نظرات را ببینند یا در وردپرس شما کاری انجام دهند.نقش این کاربران برای زمانی مفید است که نیاز داشته باشید کاربری قبل از خواندن و نظر گذاشتن وارد سایت شود.

امتیاز مدیر کل شبکه :
کاربرانی که در این نقش هستند فقط در وردپرس شبکه در دسترس میباشند،کاربر در نقش مدیر کل میتواند به وردپرس شبکه سایت اضافه کند یا سایت را حذف کند.آنها همچنین میتوانند افزونه و قالب نصب کنند،کاربر اضافه کنند،و اعمال گسترده ای در شبکه روی چند سایت وردپرس انجام دهند.

سفارشی کردن نقش های کاربری فعلی
به طور پیش فرض نقش کاربران وردپرس با توجه به قابلیت هایی که متناسب با نیاز اکثر وب سایت ها است طراحی شده،برای مثال اگر شما یک مجله اینترنتی اجرا کنید پس از آن میتوانید نقش کاربر ویرایشگر را به کارکنان ارشد و نقش کاربران نویسنده را به کارکنان تازه وارد اختصاص دهید. شما میتوانید مشارکت کننده را به نویسندگان مهمان و کاربران مشترک را به بازدید کنندگان سایت اختصاص دهید.

آیا میخواهید سطح دسترسی های موجود در وردپرس را تغییر دهید؟
چیزی که ما دوست نداریم در مورد نقش نویسندگان این است که نه تنها میتواند پستهای خود را انتشار دهند بلکه میتوانند پس از انتشار آنرا حذف کنند و این مورد برای استراتژی محتوای شما اصلا مناسب نیست .همچنین اگر نویسنده ای در شرایط بد تصمیم به پاک کردن نوشته هایش کند میتواند فاجعه انگیز باشد. فرض کنیم که شما میخواهید نقش کاربر نویسنده را تغییر دهید،بنابراین نویسندگان نمیتوانند پست هایی که انتشار داده اند را پاک کنند.
اولین کاری که باید انجام دهید نصب و فعال سازی افزونه Capability Manager Enhanced میباشد. بعد از فعال سازی بروید به کاربران>قابلیت ها برای تغییر نقش کاربر.سپس کاربری را که میخواهید انتخاب کنید و در قسمت بالایی ستون سمت راست ویرایش کرده و سپس روی دکمه بارگذاری کلیک کنید.این کاربران در جعبه سمت چپ بارگذاری میشوند.
تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که انتخابی را که برای حذف کاربر کرده اید را لغو کنید.برای مثال در این مورد میخواهیم قابلیت حذف پست انتشار شده توسط نویسندگان را حذف کنیم.تیک گزینه <<حذف انتشار>>را برداشته.پس انجام به پایین صفحه رفته و روی گزینه ذخیره تغییرات برای ذخیره در تنظیمات کلیک میکنیم.

ایجاد نقش کاربر سفارشی در وردپرس
شما میتوانید در وردپرس نقش کاربر سفارشی با مجموعه ای از قابلیت های خود با استفاده از افزونه Capability Manager Enhanced تولید کنید. پس از نصب و راه اندازی افزونه ای که در بالا به کاربران > قابلیت ها رفته و نام نقش کاربر را زیر “ایجاد نقش جدید” وارد کنید.
برای مثال یک مجله ممکن است به تعدادی مدیر برای فعال سازی نظرات نیاز داشته باشد.در این مورد ممکن بخواهید یک نقش کاربر برای نظرات ایجاد کنید.تمام چیزی که در ساخت کاربر جدید برای نظرات نیاز میباشد در گزینه ی “دیگر قابلیت های وردپرس” میباشد.

موفق باشید

خدانگهدار.

نکات مهم دانلود:

قبل از دانلود فایل و هرگونه استفاده از سایت و لینک ها ابتدا قوانین و مقررات آرا وب کو را مطالعه و تایید نمایید.
بخشی از آرشیو قدیمی سایت از روی سرور حذف شده است در صورت غیرفعال بودن لینک ها از طریق نظرات اطلاع رسانی نمایید.
آرا وب کو تنها با دامنه ir. فعالیت میکند و دیگر دامنه های مشابه جعلی می‌باشند و ارتباطی با ما ندارند.
جهت درخواست فایل مورد نظر خود به صفحه تماس با ما مراجعه و درخواست خود را ارسال کنید.
اطلاعات پشتیبانی وردپرس را جهت بهبود عملکرد سایتتان ، مطالعه کنید.
سوالات و مشکلات خود را در رابطه با همین پست در نظرات مطرح کنید.
جهت سفارش طراحی سایت از بخش مربوطه اقدام کنید.
 

2 Comments

  1. محمد گفت:

    سلام
    افزونه فارسی capability manager enhanced را برای دانلود قرار دهید
    ممنونن

    • با سلام
      این افزونه در مخزن وردپرس موجود است
      به همین دلیل در حال حاضر امکان قرار گیری آن در سایت وجود ندارد.
      با تشکر از پیام شما
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید